Vilka masterlist par skriešanu

Lasot Skriešana&Maratons pieķēru sevi uzskaitām savu līdzšinējo pieredzi skriešanā kā arī uzkrāto informāciju, kas beigu beigās izvērsās pārāk gara, lai pievienotu to grāmatas recenzijai. Tad nu te padalīšos ar saviem iespaidiem un atziņām, kas saistās ar šo sportu,vai pareizāk sakot – dzīvesveidu.
SĀKUMS.

Katram ir vajadzīgs kāds pēdējais klikšķis, kas liek savilkt šņores un laisties pirmajā mērķtiecīgajā skrējienā. Dereks Heils bija mans klikšķis. Jā, izdomāts tēls no tīņu fantastikas seriāla Teen Wolf. Ir 2012.gada augusts un skatos pirmās sezonas sērijas, kad pēkšņi viena atstāj dziļāku ietekmi nekā jebkad būtu domājusi. Notiek konfrontācija, neliels cīniņš, un Dereks laižas skrējienā, lai aizbēgtu.

tumblr_m7xs5iQUbY1rydwh8o1_250 tumblr_m7xs5iQUbY1rydwh8o2_250 tumblr_m7xs5iQUbY1rydwh8o3_250 tumblr_m7xs5iQUbY1rydwh8o4_250

Vide, ātrums, rudens mežs, vieglums… Man to vajadzēja. Jau tonakt līdz ar tumsu samakšķerēju kopā kādu nebūt piemērotāku apģērbu un devos skrējienā, kas bija aiz manas iniciatīvas un ar vēlmi labi pavadīt laiku. Vēl visu nedēļu nespēju vien sagaidīt nakti, kad būs vēsāks un varēšu dabūt savas 12 minūtes kaifa.

SOLI PA SOLIM

*Vidusskolas laikos 1200m skrējiens bija bieds visiem un to dienu varēja gaidīt kā kaušanu. Maija vidus karstums un netīkamu skolasbiedru kompānija spožā saulē? Nu nē. Salīdzinoši tagad nespēju iedomāties kā var nepatikt nosprintot drusku virs kilometra. Ir jāatrod savs piemērotais elements. Aukstums un nakts, rīta spirgtums, saulaina diena, vai varbūt vakara izkustēšanās – kādā brīdī ķermenis būs visatsaucīgākais uz slodzi. Skriešanā galvenais ir ieklausīties sevī un atrast katram pašam piemērotāko.
* Neesmu izmantojusi skrejceliņu, taču šoziem droši vien nāksies, lai nesezonas mēnešos neatkristu tālu atpakaļ no sasniegtā. Pazīstot sevi, jau tagad dodu absolūtu priekšroku ceļam un brīvajai trasei nevis mīņāšanai uz vietas. Uzskatu, ka sākt treniņus labāk būtu brīvā dabā nevis sporta zālē. Ceļam ir tā priekšroka, ka vari nospraust attāluma marķierus un tad nonākt līdz turienei. Progress ir uzreiz redzams un mainīgā vide neļauj garlaikoties. Uz ceļa tu esi viens un dari to sev. Laiks paies ātrāk un pozitīvāk.
* Mērķi ir labi, bet sākumā galvenais ir sacensties ar sevi. Progresa salīdzināšana ar citiem visticamāk beigsies ar motivācijas kritumu nevis iedvesmošanos. Apsveic sevi ar paša pārspēšanu, nevis sūksties par būšanu citiem aiz muguras. Katru dienu tu esi soli tuvāk nekā vakar. Pienāks brīdis, ka tas aplis, ko skrien tagad, būs tikai tava iesildīšanās. Varu apliecināt, ka tajā brīdī sajūta ir absolūti fantastiska.
* Tuvojas sacīkšu sezona un beidzot pie mums ir sastopamas trases visām gaumēm. Pilsētas maratoni, taku skrējieni, ultramaratoni un pat nakts skrējiens. Neatkarīgā Rīta Avīze nesen visu jauki apkopoja.
Kaut man sirdij daudz tuvāks būtu „Zilonis tumsā”, savu karjeru sākšu ar Stirnu buka posmu Abavas senlejā. excited
* Būs grūtas dienas, kad nevarēsi paskriet, un būs dienas, kad teju lidosi.Galvenais ir izturēt pirmās reizes, kad trāpās grūtie skrējieni. Man laimējies, ka kādreiz vienkārši palieku nikna un pabeidzu aiz spīts. Sevis pārvarēšana nostiprina pašapziņu, un kad nākamreiz kaut kas liksies neiespējams, varēs atcerēties – „bet ja es pabeidzu to maršrutu, es varēšu izturēt arī šo.” Ar prātu vienmēr paspēsi padoties piecas reizes, iekams muskuļi tiešām piebalsos, ka nu ir sasniegta robeža.

1558f45aad41ad37c9a8ac50c0d66b43
* Mistiskais runner’s high nemaz nav tik mistisks, bet gan drīzāk zinātnisks. Un nudien – kad padomāju, sapratu, ka visi labie skrējieni ir bijuši pēc tam, kad sākumā iekļāvu palielāku reljefu un sagādāju sev piepūli. Pēkšņi gandrīz-dūrējs-sānos ir gaidāma lieta, jo drīz ķermenis salabos sāpes un vēl piešaus klāt papildus labumu.

*Šīgada sezonā noformulēju vēl vienu lietu. Nepukoties, ja treniņa sākumā nevedas labi, ir jāļauj nostabilizēties gaitai. Pēc piecpadsmit minūtēm un/vai diviem kilometriem, ķermenis beidzot būs kārtīgi pieslēdzies un samierināsies ar faktu, ka tagad jāstrādā. Iesākumā var izskriet par ātru vai haotiskā formā, bet pēc kāda laika iestrādājas ritms. Galvenais ir neatmest līdz tam ar roku, ka „eh, šovakar nekas nesanāks”.
* Kāju muskuļu sāpes ir labākas nekā „smagas iekšas”. Gan jau arī tam ir kāds zinātnisks formulējums, ko vēl neesmu uzgājusi. Iemesli varētu būt nepareiza pārtika pirms treniņa un zems enerģijas līmenis, kas noved pie sajūtas,ka rumpis ir smags un nepakļāvīgs. Savukārt, ja ir laba vispārējā pašsajūta, tad pat smeldzošas kājas neapturēs no kvalitatīva skrējiena. Esmu sākusi nopietnāk vaktēt uzturu, lai izskaustu šo nejēdzību.
* Ēdiens ir tik svarīgs, lai nesabotētu savus treniņu centienus. Tie, kas sāk skriet, lai zaudētu svaru un uzturētu sevi formā – nekas nemainīsies, ja zāles apmeklējumu atlīdzināsiet ar Hesburger apmeklējumu.

eatcleantraindirty_large

Tādejādi ne tikai izdzēsīsiet zaudētās kalorijas, bet arī piesārņosiet ķermeni, padarot treniņus vēl grūtākus. Tāpēc skriešana un sportošana vispār ir dzīvesveids, nevis kaut kas ko darīt pašreizējajā dzīvesveidā. No viena neglābjami izriet otrs. Ja trenējies, tad ar laiku sāc uzlabot savu ēdienkarti, un ja ēd veselīgāk, tad arī treniņi aizies kā pa diedziņu. Gali pievilksies klāt, un 3 – 6 mēnešu laikā vari būt cits cilvēks.

a7b99c98d14705a89f531bd6c4e93af6
* Mūzika ir labs rīks, kā iedvesmoties un kontrolēt ātrumu. Man jau izveidojusies vesela mape ar dziesmām soļu ritmā, kuras likt lietā, kad citādi nav iespējams tikt uz priekšu. Absolūtais favorīts ir Imagine Dragons – Radioactive, kas četru sekunžu laikā var noskaņot uz treniņu. Šeit ir drusku pavecāks saraksts ar top100 dziesmu balsojumu, un šeit pagājušās vasaras top32 balsojums.
*Ja kādā brīdī viss sakrājies līdz kaklam un galīgi nav vēlēšanās doties ārā skriet, kādu reizi arī var izlaist, no tā pasaule neapstāsies. Kā jau teicu, tas ir dialogs ar sevi. Labāk atpūsties un emocionāli uzlādēties, nekā radīt nepatīkamas asociācijas ar treniņiem. Pameklēt googlē „funny running shirts” un „e-cards i love to run” kā arī ieiešana šajā lapā vienmēr spējusi man uzlabot omu.

Ja galīgi gribas sajusties episki, jāaplūko šis video.

  Pielietot sevišķas sapurināšanas vajadzībai.
* Mana svētā trīsvienība – sporta apģērbu internetveikals Sportsdirect, kur bieži norisinās akcijas un izpārdošanas. Sporta aplikācija Endomondo, kas uztur sacensību garu gan ar sevi, gan citiem. Runner’s World twitterkonts, kas publicē visu saistībā ar sacīkstēm, uzturu, vingrinājumiem utt.

LĒMUMS

Katra paša ziņā ir izvēle, kā par sevi rūpēties un kādu sporta veidu izvēlēties. Atcerēsimies, ka ir daudzi, kas gribētu būt aktīvi, bet nespēj, kā arī invalīdi, kas jau dara vairāk nekā veseli cilvēki. Visas dienas saplūdīs kopā un aizslīdēs nebūtībā, ja kārtējo reizi nosliegsies par labu ierastajai atpūtai dīvānā pie TV. Ceru, ka vēl kāds sajutīsies iedvesmots tā vietā doties skrējienā, kas sakārto domas un nomierina emocijas, vēl arī uzlabojot fizisko formu. Kas var būt vēl labāks!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: