Makss Berijs – Leksikons

leksikons

Kas ir materiāls, kuru izmantojam ik dienu, pat ik stundu un minūti? Kuru izmantojam teju nepārtraukti, bet nekad neapzināmies tā patiesā spēka potenciālu? Skaņas, valoda, vārdi ietver mūs ik mirkli, bet mēs tiem vairs nepievēršam uzmanību. Valodas mainās, saplūst, izmirst, tiek pārpludinātas ar barbarismiem, taču to pamatslānis vēl dzīvo to cilvēku prātos, kas ir gana drosmīgi un spējīgi tos pakļaut. Mums atliek tikai cerēt, ka tie tiks izmantoti labiem mērķiem.

Sešpadsmitgadīgā Emīlija bija kāršu triku māksliniece uz ielas, kad kāda organizācija, kas meklē nesatricināmus un pārliecinošus cilvēkus, izteica viņai darba piedāvājumu. Viņai tikai jāiztur dažas pārbaudes un par to viņa saņems samaksu jebkurā gadījumā. Tā kā alternatīva bija palikt dzīvot uz ielas, cīnoties par peļņu un pajumti, meitene nolemj riskēt un izpētīt šo iespēju. Minētie pārbaudījumi ir dīvaini un liek justies stulbi, taču Emīlija ir pieradusi cīnīties par savu vietu, tādēļ iekļūst apmācībā Akadēmijā… kas joprojām ir dīvaina. Psiholoģija, valodas, leksikas likumi… Pirmajiem kursiem vēl netiek atklāts nekas fascinējošs, tāpēc Emīlija sāk veidot pati savas teorijas un izmanto visas iespējas paātrināti iegūt īstas prasmes. Liekot kopā informācijas druskas, viņa nonāk pie secinājumiem, ka organizācija, kuras pārstāvji sevi sauc dzejnieku vārdos, tiešām spēj manipulēt ar vārdiem un līdz ar to – cilvēkiem.

Vilam uzklūp lidostā, kur puisi sagūsta cilvēki, runājot kaut ko nesaprotamu par dzejniekiem, vārdiem un ieroci. Viņi apgalvo, ka Vils ir imūns un viņa rīcībā ir svarīga informācija. Kāda dzejniece ir atbrīvojusi kailvārdu pilsētā, nogalinot trīs tūkstošus cilvēku. Tie paši nolaupītāji gan iesaistās apšaudēs un nodara miesas bojājumus Vilam, kas viņam liek apšaubīt to it kā labos nodomus. Pagaidām gan puisim nekas cits neatliek kā doties kopā ar saviem uzbrucējiem un cerēt, ka tas nebeigsies ar vēl vairāk asinsizliešanu.

Grāmatas iesākums ir diezgan haotisks, un lasītājam tāpat kā tās varoņiem, īsti nav skaidrības, kas notiek, taču notikumi ir pietiekami intriģējoši un sevī ievelkoši, lai uzturētu vēlmi šķirt lapu pēc lapas. Pēc aptuveni piecdesmit lappusēm jau sāk rasties teorijas, kas īsti notiek, un tas tikai palielina aizrautību. Pamazām tekstā tiek atklāts arvien vairāk par dzejniekiem, viņu spējām un cilvēku psiholoģiskajiem tipiem, kuru noteikšana visa pamatā. Tā būtībā ir zinātne, kuru iespējams iemācīties, un cilvēki nudien ir pieraduši neapzināti atklāt par sevi visu, tā paši sevi padarot ievainojamus.

Papildus tēlu stāstījumam, nodaļām vēl ir pievienoti „dokumenti” no avīzēm, interneta forumu sarakstēm vai vienkārši apkārtējo cilvēku savstarpējās saziņas.  Tie ar garāmgājēja skatpunktu iekļauj galveno varoņu darbību, vai reaģē atsaucē uz sižeta notikumiem, sniedzot tiem papildus dziļumu un reālismu.

Šis darbs patiesībā dažbrīd nobalansē pat uz psiholoģiskā trillera robežas, iekļaujot sevī šausmu elementus, kad varoņi nonāk saskarē ar minēto kailvārdu. Vēl joprojām apsveru, vai arī paša „Leksikona” lasīšanu nevarētu ierindot pie psiholoģiskās manipulācijas, jo tikai pēc tā beigšanas, iespējams redzēt, cik ļoti autors visu laiku ir spēlējies ar lasītāju un ļāvis izdarīt automātiskus pieņēmumus. Pat tad, kad apzinies, ka ar tevi, iespējams, spēlējas un izdari minējumus par turpmākajiem notikumiem, rodas aizdomas, vai arī to autors jau nav paredzējis un visu sagrozījis dubultīgi. Sasodīts, šī grāmata nudien spēlējas ar galvu.

„Leksikons” ir zinātniskā fantastika, kas liksies reāla. Pēc izlasīšanas prātoju par tās žanru, un tikai tad attapos, ka aprakstītie notikumi, taču nav iespējami mūsu pasaulē. (Laikam?) Teorija gan ir izklāstīta tik zinātniski un pašsaprotami, ka nemanot jau esi pārliecināts par tās eksistenci mūsu vidū. Maksam Berijam ir izdevies savīt trilleri, kas būs kā literātu un grāmattārpu himna. Beidzot kāds novērtē vārdu spēku, kuru mēs apbrīnojam visu laiku.

Pēcgarša šim darbam ir jūtama vēl ilgi, jo nonākot sabiedrībā, joprojām pieķeru sevi vēlmē segmentēt un kompromitēt cilvēkus… Pat nezinot dzejnieku zinātni un spēka vārdus, sarunās kaut vai tikai izvēloties dažādus sinonīmus un epitetus ir iespējams veidot savādāku jēgu un iegūt no cilvēkiem citādāku reakciju un attieksmi. Tas notiek ar PR, tas notiek dažādās prezentācijās un tas pavisam noteikti notiek rakstniecībā. Vārdi ir snaudošs spēks, kurus tikai atliek pareizi savirknēt un raidīt mērķī. Makss Berijs to izdarījis teicami, radot patiesi spēcīgu romānu, kuru lasīs pat tie, kas no fantāzijas žanriem parasti izvairās.

“Reiz senos laikos dzīvoja burvji,” viņa iesāka. “Kuri īstenībā bija vienkārši cilvēki, kas kaut ko drusku zināja par pārliecināšanu. Dažiem no viņiem klājās tīri tā neko – viņi valdīja pār karaļvalstīm, dibināja reliģijas un tā tālāk, bet dažkārt gadījās, ka viņus dzīvus sadedzināja nikni pūļi, viņiem nocirta galvas vai noslīcināja, lai pārbaudītu, vai viņi nav burvji. Tā nu dažu pēdējo gadsimtu,varbūt pat tikai pēdējo piecdesmit gadu laikā, viņi izdomāja apvienoties organizācijā. Lai atrisinātu sadedzināšanas problēmu.”

Mēs cenšamies sevi slēpt, tomēr patiesībā nevēlamies būs apslēpti pilnībā. Mēs gribam tikt atrasti. [..] Tā nu mēs iemainām noslēgtību pret tuvību. Mēs riskējam ar to, cerot, ka, atklādami sevi, ļausim kādam atrast ceļu pie mums. Tādēļ cilvēku sugas pārstāvis vienmēr būs ievainojams –  jo tas vēlas tāds būt.

 

Ikviens jebkad uzrakstītais stāsts

ir

citādāk savirknēti

tie paši burti, tās pašas zīmes.

Dažkārt šīs zīmes nes prieku,

bet citkārt uzdzen skumjas.

Un ir reizes, kad ļaudis metuši

tās ugunī,

jo tās savirknētas tik briesmīgos

veidos.

Advertisements

About Līga Sproģe
Lasu grāmatas. Rakstu grāmatas. Domāju, ka dzīves jēga ir kafijā, mūzikā un mežā. Autore stāstam "Raiannonas Turnīrs" no latviešu autoru fantāzijas un fantastikas stāstu krājuma "Purpura karaļa galmā".

One Response to Makss Berijs – Leksikons

  1. Pingback: Grāmatu pusgada kopsavilkums | vilkamidzenis

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s